22/1/09

Όσα δε ρώτησε ο Τσίμας

Τον έκανε που τον έκανε τον κόπο και μας έδειξε την εικόνα του περίφημου φινλανδικού σχολείου. Εξαιρετική η προχθεσινή εκπομπή του για την Παιδεία.

Αλλά εξαντλήθηκε στα κλισέ. Μαθητές ξεκούραστοι κι ευτυχισμένοι, που μιλάνε στον ενικό στους καθηγητές τους και που μπαινοβγαίνουν ελεύθερα στα διαλείμματα στο σχολείο. Διδασκαλία εστιασμένη στη γνώση και όχι τις εξετάσεις. Πρωτοποριακή. Πειράματα, πρακτικές εφαρμογές... Σχολεία που κανείς δεν καταλαμβάνει και καταστρέφει.

Τι δε μας είπε ο εξαίρετος δημοσιογράφος; Μερικά παραδείγματα:
Το φινλανδικό σχολικό συγκρότημα που μάς παρουσίασε έμοιαζε με ξενοδοχείο 5 αστέρων. Πώς χτίστηκε και από ποιους πόρους συντηρείται;
Τα βιβλία που είδαμε ήταν ακριβές εκδόσεις. Ποιος τα πλήρωσε;
Με τι μισθούς αμείβονται οι καθηγητές; Τι μέσα τούς διατίθενται για τη διδασκαλία; Αξιολογούνται, αν ναι πώς και από ποιον;

Δε θα συνεχίσω. Τα προβλήματα των ελληνικών σχολείων είναι πολλά και σίγουρα δεν εξαντλούνται στις ανοησίες με τις οποίες τείνουμε να ασχολούμαστε, του τύπου "ύλη", "εισαγωγή στα ΑΕΙ" κ.λπ.

Όσο αρνούμαστε να συμφωνήσουμε στο στοιχειώδες, δηλαδή στην αποστολή του σχολείου, στους στόχους της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα πάμε πουθενά, γιατί δε θα έχουμε καν καθορίσει προς τα πού θα βαδίσουμε. Δεν πρόκειται για κενή περιεχομένου σοφιστεία. Θέλουμε επιστήμονες; Στοχαστές και φιλοσόφους; Εργάτες; "Ευτυχισμένους" νέους με ελεύθερο χρόνο "για μουσική και άθληση"; Ας αποφασίσουμε, για να πράξουμε αναλόγως.

Αν για παράδειγμα μας ενδιαφέρει να βγάζουμε "καλούς" επιστήμονες... π.χ. καλούς γιατρούς. Ο μέσος όρος ζωής στην Ελλάδα είναι υψηλότερος από τον παγκόσμιο. Και πρωτεύουμε σε κάπνισμα, παχυσαρκία και καθιστική ζωή. Άρα, ή διαθέτουμε (προς τέρψιν του κ. Λιακόπουλου) εξωγήινα πλεονεκτικό γονίδιωμα, ή απολαμβάνουμε εξαίρετης περίθαλψης. Ήτοι... βγάζουμε "καλούς" γιατρούς. Και βγάζουμε τις αξιολογήσεις τύπου PISA και τα μπαλάκια τους που χοροπηδάνε στα σκαλοπάτια άχρηστα.

Ή μήπως όχι; Μήπως έχουμε αναγάγει το μέσο αξιολόγησης σε αυτοσκοπό; Το ζήτημα δεν είναι να ανέβουμε απλά στις αξιολογήσεις ή σε κάθε τύπου δείκτες. Το ζήτημα είναι να αποκτούν οι νέοι Παιδεία και όχι απλά να υποβάλλονται σε εκπαίδευση.

Όσο όμως ανατρέφονται σε ένα νοσηρό περιβάλλον το οποίο ενισχύει και καθαγιάζει συμπεριφορές σαν αυτές που απολαύσαμε και απολαμβάνουμε από τη μαχόμενη για τα δικαιώματά της νεολαία, αυτό είναι πολυτέλεια.

Δικαιώματα. Οι υποχρεώσεις δεν μπήκαν ποτέ στην εξεταστέα ύλη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: